Followers

Friday, December 16, 2011

cerpen: kau + aku = 4

Adeh, hari ni hari orentasi la pulak. Kami kami ni, ahhh pelajar junior maksud aku kena buli oleh senior. Dari jadi tradisi konon. Umi!!!! Yana nak umi. Tak tahan doh kena buli ngan senior. Senior yang  paling garang tu,, eeeiiii, rasa nak sekeh je. Ada hati nak sekeh dia. Kau tu tinggi paras ketiak dia je.. ketiak? Padan lah bau semacam kalau aku lalu sebelah dia. Tercium bau-bauan yang tidak menyenangkan. Perghh, ni kalau dia tau aku kutuk dia, maunya 2 hari 2 malam dia suruh aku menyanyi kat pentas tu. Alamak! Dia dah datang lah! Panjang umur dia.. haha

“oi, budak kat sana! Mari sini?” teriaknya..

Aku berpandangan ngan 2 orang sahabat aku ni. Siapa lagi kalau bukan zafrah ngan nadhira. Aku buat isyarat mata untuk tanya siapa yang kena panggil oleh singa tu. Alamak dari mata dorang kata aku. AKU? Tamatlah riwayat aku hari ni.

“errr, saya ke abang senior?” tanya tergagap-gagap. Entah bila aku dapat penyakit gagap ni. Sejak jumpa dia nilah.

“abang, abang! Sapa abang awak? Bila mak saya kahwin ngan bapa awak hah? Bentaknya ditepi telingaku. Adeh, cair tahi telinga aku. Eardrum aku pun bergetar tak kenal apa lagi. Nasib- nasib.

“err. Maaf..” aku tidak berani berkata-kata. Nak sebut perkataan maaf tu pun aku rasa macam nak pengsan. Korang bayangkan macammana aura nya? Perghh, kalau korang, comfirm pengsan terus.

“maaf, maaf! Sekarang naik atas pentas buat chicken dance!” arahannya membuatkan aku rasa nak lenyek-lenyek dia buat cekodok. Aku ni budak U, bukan budak tadika nak buat chicken dance segala. Hilanglah kebrutalan aku kalau buat chicken dance.

“saya? Buat chicken dance?” tanyaku kononnya inginkan kepastian. Manalah tau salah dengar lepas eardrum aku bergetar gila-gila.

“awaklah. Siapa lagi? Takkan nenek awak kot! Lembab!” hampir menitis air mataku. Kejamnya mamat ni.  Satu dewan ketawakan aku. Zafrah ngan nadhira hanya mampu memberikanku pandangan simpati mereka. Mereka tidak mampu berkata-kata. Aku faham sangat situasi dorang.
Lalu, aku pun berjalan perlahan-lahan menuju ke atas pentas. Merah mukaku menahan malu apabila aku melakukan chicken dance. Sabar yana, hari ni last. Esok kau dah tak yah tengok muka mamat sewel ni. Akhirnya, aku berjaya menamatkan chicken dance tu lepas mengulanginya beberapa kali. Memang sah dia nak kenakan aku. Benci kat dia!

**************************************************
“awak tak apa-apa ke?” tanya mohd nadim, senior ku. Senior yang ni baik. Tak macam yang tadi tu. Garang nak mampus.

“tak apa-apa. Terima kasih atas perhatiannya, abang nadim” ujarku.

“baguslah kalau macam tu. Saya minta maaf tentang afham tadi ye.”

“Tak pe. Saya faham. Lagipun hari ni last day untuk dia buli saya. Lepas ni saya dah bebas.” Dalam hati, membara sampai ke planet pluto dah. Panas sangat bila mengenangkan mamat sewel tu.

Sampai je kat dorm, apalagi, berlakulah sesi kutuk- mengutuk antara aku, zafrah ngan nadhira. Eh panjang sangat nama dorang tu.. aku panggil ara ngan ira je.

“korang tau, aku rasa nak lenyek je muka mamat tu. Geram gila ngan dia.” Ujarku penuh emosi.

“kau ingat, kitorang! Si aathirah tu boleh pulak dia layan baik-baik. Padahal dia sama base ngan kita. Tak adillah senior tu.” bentak ira.

“aku sokong apa yang ira kata tu. Melampau la senior afham tu. Lagi aku geram tu, boleh si aathirah tu tergedik-gedik kat imran aku. Nak minta kena tumbuk gamaknya.” sokong ara pulak. Itu dia. Penuh emosi si ara ni bila boyfriend kesayangannya diusik.

“aaa, apa kata kita bagi dia gelaran nak?” oh yeah, otak jahatku sudah berfungi.

“apa?”serentak mereka berkata.

“kita panggil dia singa. Iyelah, dia kan garang macam singa. Sesuai sangatlah dengan dia tu.” Aku memberi cadangan. Mereka mengangguk tanda setuju.

Bermula hari tu, apa lagi kitorang pun panggillah dia singa. Yang aku menyampah tu, tiap kali aku keluar dari bilik tutorial ke, kelas ke, apa je muka dia terpacak kat situ. Tak de muka orang lain ke? Rimaslah walaupun aku tau dia tu tunggu si aathirah the gediks girl tu. Yang aku pelik tu, si aathirah tukan girlfriend abang nadim, kenapa  dorang jalan sama-sama? Kalau aathirah tu aku tak heranlah, memang dia tu gatal. Semua lelaki nak ditrynya. Tak cukup seorang. Tapi si singa tu? Takkan dia nak khianati sahabat dia sendiri? Pelik pelik. Eh, kenapa lah kau peningkan fikir pasal dorang dua tu. Lebih baik kau pi makan la yana. Lagipun lepas ni kau ada perjumpaan kelab hoki.

Dalam kesibukanku meninjau-ninjau si ara ngan ira ni, aku terlanggar seseorang. Alamak!

“maaf. Maaf. Saya tak sengaja” aku menundukkan kepala sebagai tanda maaf.

“mata letak mana hah? Letak kat lutut ke?” eh, macam familiar je suara ni. Ting! Itu dia singa rupanya. Kalau aku tau si singa ni tadi, tak de maknanya aku nak minta maaf.

“memang mata saya letak kat lutut, sebab tulah saya tak nampak. Eh silap, sebenarnya buat-buat tak nampak!” kalau ngan singa ni, tak yah beradab. Dia pun bukannya beradab.

“eh perempuan! Berani you kata macam tu kat Am! Siapa you nak buat macam tu? Nama je perempuan tapi perangai macam lelaki” tu dia minah saleh celup mula berkata-kata. Macam guruh je suara dia. Besar gila. Aku menutup telinga ku. Tapi hati dah mendidih.

“eh. Kau tu yang kononnya keperempuanan sangat, tapi  suara besar macam guruh. Tak tuli ke cik abang sebelah kau tu. Lagi satu, siapa kau nak judge aku? Kira oklah aku ni. Paling tak, aku tutup aurat. Kau? Rambut perang, baju tak cukup kain. Lebih banyak yang terdedah  daripada yang tertutup. Apasal tak yah pakai baju je terus? Tak yah susah-susah nak fikir” merah muka ku menahan marah. Si singa tu senyum je. Bukannya nak defend minah gila tu.

“berani kau kata macam tu? Am,, tengoklah dia tu, dia hina I, am!” eewwww, gedik gila. Badan macam ulat bulu naik daun. Tak reti nak berdiri straight.

“eh, minah. Badan kau tu kurang tulang ke?” tanyaku.

“kenapa pulak?” balasnya dingin. Tangan dia macam biasa, masih je mengusap-ngusap lengan si singa ni. Apa entah. Perangai semengah.

“iyalah. Dah kau tu tak reti nak berdiri straight. Asyik terlenggok sana terlenggok sini, kurang tulang la tu maknanya. Aku syorkan kau jumpa doktar pakar tulanglah untuk tambah tulang kau”nasihatku selamba.  merah mukanya waktu aku. Ada hikmahnya rupa-rupanya aku bertembung ngan dorang ni. Dapat jugak aku serang minat gediks ni.

“kau!” telunjuk nya dah naik dah. Aku menepis jarinya selamba.
“aku? Akulah. Dahlah. Aku malas la nak layan kau. Banyak lagi kerja aku nak buat. Ok lah. Bye bye” ujarku lantas mengorak langkah. Senyumanku hingga ke telinga. Fuhh, tinggi gila. Sampai telinga,u.

*********************************************
Aku tersenyum sendirian mengenangkan kisah tengah hari tadi. Naik pelik ara ngan ira tengok aku. Iyelah dah dari tadi tersengih je. Sapa yang tak pelik.

“eh, kau kenapa yana? Dari tadi asyik sengih-sengih je?” tanya ira mewakili ara.

“korang nak tau kisah tengah hari tadi? Rugi tau korang lambat datang. Dapatlah aku buat drama sebabak tadi” ujarku.
Ira dan ara mula menunjukkan muka ingin tahu.

“tadikan, aku terlanggar singa tu. Kebetulan pulak dia ngan minah gedik tu. Tapi minah gedik tu pulak yang lebih-lebih marah aku. Sekali aku sergah, merah mukanya menahan malu.” Meledak ketawa kami bertiga.

“eh, yang pasal perkhemahan cuti semesta ni macammana? Korang nak join ke?” tanya ara.

“of courselah. Peluang tu wei.” Balasku. Ira terangguk-angguk macam burung belatuk.

“kalau macam tu, kita pi isi namalah. Tak lama lagi kan. Tinggal dua minggu je lagi. Tak sedar rupa-rupanya dah 1 semesta kita kat sini kan.” Ujar ara.

“Emm.. betul tu” balasku lagi. Si ira ni masih lagi terangguk-angguk macam burung belatuk. Apa entah masalah dia.

“kau ni kenapa? Ada masalah ke?” tanyaku.

“emm.. tadikan abang nadim propose aku jadi girlfriend dia. Aku tak taulah. Aku bingung ni.” Balas ira.

“eh, bukan bukan abang nadim couple ngan minah gedik tu ke?” tanya ara pelik.

“mereka dah break lama dah. Dekat 4 bulan jugak. Aku peninglah.” Balas ira.

“kau suka dia tak?” tanyaku pulak.

“suka.” Balas ira.

“kalau macam tu, terima jak la. Nampak nya aku sorang je lah yang single ni. Ara ngan imran. Kau pulak ngan abang nadim. Sedihnya hati.” Aku berpura-pura sedih.

“ala, ko pikat la singa tu. Ok apa dia tu. Cuma garang je lah.” Mak aih, selambanya cadangan ara tu. Nak terkencing-kencing aku mendengarnya.

“gila apa? Aku + singa = tak akan pernah bersatu tahu?” aku cukup tidak senang apabila ada orang cuba menggandingkan aku ngan mamat singa tu.

*************************************
Hari ni kami bakal menaiki bas ke tempat perkhemahan. Kerana lambat bangun, ira ngan ara jalan dulu. Tulah, semalam sibuk nak berchatting kat YM..  aku kenal satu mamat ni. Romantik gila mamat tu. Aku sukalah ngan dia.

Sekali aku naik ke dalam bas, tinggal satu je lagi tempat kosng. Yang lain dah penuh. Nak tahu kat mana??? Hah, kat sebelah singa tu lah. Geramnya. Tapi aku berpaksa jua duduk disebelahnya apabila pak cik bas tu menggesa aku supaya segera duduk. Tak de pilihan lain, aku terpaksa duduk disebelahnya. Aku rasa macam duduk ngan batu je. Sunyi gila. Tak bestlah suasana ni. Aku berkalih tempat duduk beberapa kali.

“Awak ni kenapa? Tak reti nak duduk diam.”

“Ta de apa-apa.” Balasku.

“ke awak pun kurang tulang jugak. Pi lah jumpa doktor. Kalau nak saya hantar, boleh jugak.” Eh, aku pulak yang kena.

“malaslah nak layan awak ni. Tidur lagi baik.”

“siapa suruh awak layan saya? Tak de kan?” dia ni memang sengaja nak naikkan darah aku lah.
malas nak melayan, aku cuba memejam kan mata untuk berpura-pura  tidur. Alih-alih aku tertidur betul-betul. Sekali aku bangun, aku tidur atas bahu dia. Bahu dia? Malunya. Dia memandang aku sambil memberikan senyuman sinis. Merah muka ku menahan malu ya amat.

“dah puas tidur atas bahu saya? Kalau tak puas, marilah tidur lagi.” Berdesing telingaku mendengar kata-katanya.

“err.. maaf. Saya tak sengaja.” Tulah last word yang aku ucapkan depan dia.
Sepanjang perkhemahan tu, aku satu group ngan singa ni. Eeiii, ada je benda yang dia nak buat aku marah. Sakit hati tahap ketat-ketat sudah ni. Yana itu, yana ini. Apa dia ingat aku orang gaji ke? Nasib baiklah ada abang hensem aka jejaka yang aku chat kat YM tu.. bertambah perasaan sayang aku kat abang hensem tu. Kitorang plan nak jumpa kat secret recipe. Tak sabar nak tunggu hari tu.

************************************************
Hari yang ku tunggu-tunggu telah pun tiba. Aku memakai pakaian yang feminim sikit. Blouse warna hijau ngan slack serta tudung putih. Ira ngan ara? Dorang busy ngan boyfriend dorang. Tak de masa langsung untuk aku. Tapi aku tak kisah sebab aku faham situasi dorang.
Hah! Itu dia jejaka hensem. Dia janji nak pakai baju hijau garis-garis ngan putih.

“jejaka hensem?” tanyaku inginkan kepastian.

“gadis brutal?” dia berkata. Aku tidak sedap hati. Suara dia macam kenal je. Sekali dia menoleh ke arah ku, aku terpaku, terkejut. Lidahku kelu.

“awak?” serentak kami berkata.

“tak sangka kecil ye dunia ni. Pusing-pusing, muka awak jugak yang saya nampak.” Jejaka hensem atau lebih dikenali sebagai singa  mula berkata.

“emm..” balasku tiada mood.

“Awak kenapa? Tengok saya terus tak de mood..”

“emm.” Balasku lagi.

“awak ni kenapa? Saya dah cuba berbaik ngan awak, tapi awak ni?” bentaknya apabila aku tidak melayannya.

“dah tau, kenapa tanya. Dah lah. Malas lah saya nak layan awak ni. Saya nak balik.” Belum sempat aku melangkah, dia terlebih dahulu menarik tanganku. Akibatnya, dia terpeluk aku apabila aku hilang keseimbangan badan.

PAP! Aku hadiahkan tamparan kepadanya.

“kurang ajar!” aku melangkah meninggal kan dia yang terpinga-pinga. Laungannya langsung tidak ku hiraukan. Biarlah. Aku menitiskan air mata. Aku tak sangka akan jadi macam ni. Rupa-rupanya orang yang aku suka tu adalah mohammad afham aka singa.

**************************************************
Sejak hari tu. Hari-hariku mula sepi. Ara dan ira cuba untuk menceriakan aku, tapi aku? Entahlah. Aku tak boleh terima hakikat yang aku jatuh cinta ngan mamat tu. Singa? Dia tetap berusaha memenangi hatiku. Sudah 2 tahun dia cuba untuk memenangi hatiku. Tipulah jika aku kata hatiku tidak tersentuh dengan perlakuannya itu. Aku mula belajar menerima takdir yang telah ditentukan oleh-Nya.
Setelah seminggu berfikir, aku menemuinya. Riak terkejut diwajahnya tidak dapat disembunyikan. Dia terkejut melihat kedatanganku menemuinya.

“saya nak bincang ngan awak kejap boleh?”tanyaku.

“boleh. Jom duduk kat taman tu. Lebih selesa untuk kita berbincang.” Kekok sungguh suasana ketika tu.

“kenapa awak buat saya macam ni?”tanyaku direct.

“buat awak macam mana? Apa maksud awak?” tanyanya kebingungan.

“iyelah. Dulu awak marah-marah saya. Lepas tu awak kejar saya kata suka kat saya. Awak nak mainkan perasaan saya ke?”

“tak lah. Dari dulu lagi saya dah suka awak. Sejak first day saya jumpa awak.”

“habis, kenapa awak buli saya? Layan saya macam saya ni tak de perasaan?” desakku.

“saya just nak tarik perhatian awak. Tak sangka pulak awak sampai benci saya. Tapi tak pe, orang kata kalau kita benci seseorang tu, ingatan kita lebih kuat kepada orang yang kita benci tu. Betul tak? Awak sentiasa ingat kat saya kan?” tekaannya itu sungguh tepat. Aku akui memang aku sentiasa mengingatinya. Tak pernah walau sesaat pun aku melupainya.

“jadi, awak terima saya? Saya berharap sangat awak terima saya. Kalau awak terima saya, saya kaan terus suruh parents saya meminang awak. Lepas awak habis study, kita kahwin.” Aku terkejut dengan perancangannya. Aku tertunduk malu.

“hah! Kalau dah tunduk-tunduk, malu-malu tu, tandanya setujulah tu!” terkejut aku dengan sergahan ara,ira, nadim dan imran. Rupa-rupanya dorang dah tengok drama swasta antara aku dan dia.
Dia ketawa sebesar alam sebagai tanda dia gembira. Aku malu sendiri. Tak sangka musuh ketatku menjadi kekasihku.

** cerpen ni sebagai hadiah untuk bday girl hari ni iaitu liyana syazwina. sorrylah kalau cerpen ni tak menepati cita rasa kau. harap kau suka :)

2 comments: